برو اول

نوزاد خود را با سر و صدا بخوابانید !

نوزاد خود را با سر و صدا بخوابانید !

 

 روش هایی  وجود دارند که به خوابیدن کودک شما کمک می کنند .آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا کودک شما در جای شلوغ خواب می رود و بلافاصله که او را در اتاق آرام و ساکت خود می گذارید از خواب بیدار می شود ؟ جواب اینجاست ...

نوزادان سرو صدای زیاد را دوست دارند .

وقتی نوزاد در رحم است تقریبا از حدود 24 هفتگی صدای قلب شما را به همراه غرغر شکم شما و صدای مبهم شما و دنیای اطراف را می شنود . صدا شبیه اینست که کسی دارد بیرون علف ها را با ماشین چمن زنی می زند . این صداهای آرام بخش و تسکین دهنده همان چیزی هستند که کودک می خواهد بشنود هستند  .

و در طرف دیگر سکوت می تواند کاملا ناراحت کننده و استرس زا باشد .وقتی شما نوزاد را در اتاق تاریک و آرام قرار می دهید او را به سکوت تاریک و دور از آرامش والدین محکوم می کنید .

نوفه سفید ( نوفه به معنای بانگ و فریاد است ) ( white noise)

به همین دلیل است که نوزادان نوفه سفید را دوست دارند . نوفه سفید نوعی صداست که از ترکیب انواع صداها از فرکانس های مختلف تولید می شود . اگر شما تمام تن هایی را که گوش انسان قادر به شنیدن آنهاست با هم ترکیب کنید نوفه سفید خواهید داشت .و چون این صدا شامل همه فرکانس هاست می تواند برای ماسکه کردن ( پوشاندن ) صداهای دیگر بکار گرفته شود .

انواع نوفه سفید وجود دارد که می توانید آنها را بخرید یا از اینترنت دانلود کنید ودر اتاق نوزاد پخش کنید .همچنین دستگاه مخصوصی وجود دارد که این صداها را تولید می کند و در فروشگاه های بزرگ دنیا به فروش می رسند .شاید لازم باشد تمام طول شب این صداها را پخش کنید چون احتمالا با قطع آن کودک از خواب بیدار می شود .

موزیک آلفا

برای نوزادان یا بچه های بزرگتر که عصبی هستند و بالای 4 ماه هستند می توانید از این موسیقی استفاده کنید .برخلاف دیگر موسیقی ها که مغز را تحریک می کنند ، موزیک آلفا مغز را وادار به تولید امواج آلفا می کند که باعث آرامش و خواب عمیق می شود .

موج های آلفا هنگام خواب مسئول عبور ما به نا آگاهی هستند . ثابت شده است که این امواج در افراد عصبی کمتر وجود دارند .

تاثیر غیر قابل انکار امواج آلفا  روی  بچه دبستانی های بیش فعال و دچار اختلال شخصیت در تحقیقات ثابت شده است .حتی ممکن است به شما هم در زمان نوشتن ، فکر کردن و مطالعه کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته باشید .

ضبط صدای خودتان

راه دیگری که به نظر می رسد کمک کننده باشد ضبط کردن صدای خودتان است .صداهایی از قبیل مامان اینجاست .الان وقت خوابه بخواب عزیزم و .... را می توانید قبل از خواب برای او پخش کنید بخصوص اگر در منزل نیستید .

سی دی آرام بخش

این سی دی ها می تواند کودک را برای خواب آماده کند .تکنیک های مختلف دیگری برای وجود دارد که با ترکیب آنها می توانید به کودک برای راحت تر خوابیدن کمک کنید . برای مثال تمرکز روی اعضای بدن و آرام کردن خودشان قبل از خواب بسیار کمک کننده هستند .

ترکیب صدا با دیگر تکنیک ها

این  ترکیب به کودک کمک می کند  راحت تر وارد مرحله خواب شود .غذاها هم نقش مهمی در خواب کودک دارند ( در مقاله جداگانه ای به آن اشاره خواهد شد .)

چای های آرام بخش هم نقش مهمی در آرام کردن بچه و والدین مضطربش دارند . ولی به یاد داشته باشید که قببل از مصرف چای ها و یا جوشانده های گیاهی حتما با پزشک خود صحبت کنید .