برو اول

بچه ها به چه مقدار خواب نیاز دارند ؟

بچه ها به چه مقدار خواب نیاز دارند ؟

مقدارخواب مورد نیاز کودکان از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و به فاکتورهای شخصی و مشخصی از جمله سن بستگی دارد .راهنمای کلی خواب کودکان از این قرار است :

1-4 هفته : 15- 16 ساعت در روز

نوزادان تازه متولد شده معمولا 15 تا 16 ساعت در روز می خوابند ولی مدت هر بار خواب آنها 2 تا 4 ساعت است .نوزادان زودرس مممکن است طولانی ترو کودکانی که مشکل کولیک ( دل درد ) دارند کوتاه تر هم می خوابند .

از آنجاییکه نوزادان تازه متولد شده هنوز ساعت بیولوژیکی ندارند و یا ریتم شبانه روزی را درک نمی کنند ، الگوی خواب آنها به سیکل روز و یا شب ربطی ندارد .در واقع آنها اصلا از هیچ الگویی پیروی نمی کنند .

1-4 ماه : 14 تا 15 ساعت در روز

نوزاد از 6 هفتگی آرام آرام صاحب نظم می شود و شما الگوی واضح تری را در خواب او مشاهده خواهید کرد . طولانی ترین مدت خواب به 4 تا 6 ساعت می رسد و عصرها خواب نظم بیشتری پیدا می کند .سردرگمی بین شب و روز هم پایان می یابد .

4-12 ماه : 14 تا 15 ساعت در روز

در حالیکه خوابیدن به مدت 15 ساعت ایده آل به نظر می رسد بسیاری از بچه ها تا 11 ماهگی فقط 12 ساعت می خوابند .در این دوره زمانی ایجاد یک عادت سالم خواب هدف اولیه می باشد .زیرا کودک شما در این دوره اجتماعی تر شده و و الگوهای خواب اوبه بزرگسالان نزدیک تر می شود  .

کودکان خواب کوتاه  یا نیمروزی دارند که در 6 ماهگی به 2 بار در روز می رسد . کودکان در این دوره شب را راحت تر می خوابند . ایجاد خواب های نیمروزی منظم در اواخر این دوره اتفاق می افتد زیرا ریتم شبانه روزی کودک هم شکل می گیرد.خواب نیمروزی صبح معمولا ساعت 9 صبح شروع می شود و یک ساعت طول می کشد .خواب نیمروزی بعداز ظهر هم ساعت 2 شروع شده و یک یا 2 ساعت طول می کشد .و شاید هم این خواب بین ساعت های 3 تا 5 اتفاق بیفتد . طول مدت خواب در کودکان مختلف است .

1-3 سال : 12 تا 14 ساعت در طول روز 

به محض اینکه کودک سال های اولیه زندگیش را پشت سر می گذارد .تقریبا در حدود 21 ماهی از خواب های نیمروزش را فقط به یک بار تقلیل می دهد .نوپاها به 14 ساعت خواب در طول روز نیاز دارند درحالیکه فقط 10 ساعت می خوابند .

بیشتر کودکان در 21 تا 36 ماهگی هنوز به یک خواب نیمروزی نیاز دارند که طول آن ممکن است بین یک تا سه ساعت باشد .معمولا کودکان در این سن بین ساعت 7 تا 9 به رختخواب می روند و تا ساعت 6 تا 8 صبح می خوابند .

3-6 سال : 10 تا 12 ساعت در روز معمولا کودکان در این سن بین ساعت 7 تا 9 به رختخواب می روند و تا ساعت 6 تا 8 صبح می خوابند . دقیقا مثل زمانی که کوچک تر بودند .در 3 سالگی بیشتر بچه ها خواب نیمروزی دارند ولی در 5 سالگی دیگر این خواب را ندارند .خواب های نیمروزی هم در این دروه کوتاه تر شده اند .معمولا بعد از 3 سالگی دیگر مشکلات خواب جدیدی بروز نمی کند .

7- 12 سال : 10 تا 11 ساعت در روز 

در این گروه سنی با توجه به فعالیت های اجتماعی ، درسی و خانوادگی ساعات خواب بتدریج دیر ترو دیر تر می شود تا جایی که به 9 می رسد .البته ساعات خواب بچه ها بین هفت و نیم تا 10 شب متغیر است .و کل ساعات خواب بین 9 تا 12 ساعت می باشد . اما متوسط خواب بچه ها 9 ساعت می باشد .

12-18 سال : 8 تا 9 ساعت در روز 

با اینکه خواب یک نیاز ضروری برای سلامت نوجوانان محسوب می شود بسیاری از نوجوانان در حقیقت با اینکه به خواب بیشتری نیاز دارند ، تحت فشارهای دوره نوجوانی (افکار مخرب ضد خواب و برنامه های مختلف مخصوص سنشان ) خواب کمتری دریافت می کنند .