برو اول

ناخن های سالم !

ناخن های سالم !

این روزها شدیدا مانیکور ناخن و انواع کارهای عجیب وغریب برای ناخن ها رایج شده و توجه مردم بیش از پیش به نوک انگشت ها یا همان ناخن ها جلب شده است. اما همین ناخن های زیبا ممکن است دچار مشکلات فراوانی از قبیل شکستن ، نازکی ، لایه لایه شدن و ترک خوردن  شوند .اما چرا ؟؟؟
درس کوچک علوم : دکتر دینا استن متخصص پوست از نیویرک می گوید : ناخن از سلول های بسیار ریزی بنام  آنیکوستیس تشکیل شده است که بیشترحاوی کراتین هستند .اگر شما ناخن هایتان را در زیر میکروسکوپ ببینید می توانید لایه های تشکیل دهنده آن را ببینید .این سلول ها بسیار ظریف و جاذب هستند .در واقع ناخن ده برابر بیشتر از پوست قدرت جذب دارد .به همین دلیل است که بعد از یک حمام طولانی ناخن های شما نرم و قابل انعطاف می شوند .
دکتر استرن می گوید اگر ناخن های شما دچار شکنندگی شده باشد می تواند دلیلی مثل یک بیماری داشته باشد .مثلا کم خونی یا مشکل تیروئیدی می تواند عامل ایجاد این مشکلات باشد . پس در اینصورت بهتر است به پزشک مراجعه کنید . در ضمن کسانی که در تغذیه مشکل دارند یا تحت درمان شیمی درمانی هستند نیز ممکن است به دلیل کمبود دریافت پروتئین دچار این مشکل شوند .اگر شما هیچ کدام از مشکلات بالا را ندارید و برای مدتی طولانی یعنی از زمانی که به یاد دارید ناخن هایی شکننده و نازک دارید احتمالا مشکل شما ژنتیکیست .
داشتن خاصیت جذب بالا توسط ناخن ها  آنها را در معرض بسیاری از فاکتورهای خارجی قرار می دهد که می توانند باعث شکستن و یا ترک خوردن ناخن شوند .
3 عامل اصلی که روی ناخن ها تاثیر می گذارند :

در معرض آب بودن 
وقتی دست هایتان را می شویید و یا حمام می کنید و یا حتی مانیکور می کنید ناخن های شما آب را جذب می کند و در نهایت دوباره باید آن آب را پس  دهد که این تغییر باعث انبساط و انقباض سلول ها می شود . این عمل و تکرارآن تاثیرات مخربی بر ناخن ها خواهد داشت .

تغییرات فصلی آب و هوا 
در فصل زمستان شما از هوای گرم خانه وارد محیط بیرون بسیار سرد می شوید و نه تنها دمای هوا بلکه رطوبت نیز بسیار متغیر است در نتیجه نه فقط بدن بلکه ناخن ها هم خود را با این تغییرات تطبیق می دهند و دقیقا همانند پوست  ، ناخن ها هم دچار خشکی و شکنندگی می شوند .

در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن 
یکی از دشمنان سرسخت ناخن از این لحاظ لاک پاک کن ها هستند لاک پاک کن یک حلال واقعی است و مانند یک رقیق کننده رنگ عمل می کند و ناخن را به شکل جدی خشک می کند .مخرب ترین ماده شیمیای برای ناخن استن است . این به این معنی نیست که لاک پاک کن های بدون استن معصوم هستند .لاک پاک کن های بدون استن به مایع بیشترو تماس بیشتر روی ناخن نیاز دارند .و باز هم می توانند به ناخن های شما آسیب بزنند .پس چشم پوشی از استون می تواند گزینه خوبی برای پاک کردن لاک ها باشد .
و اما خود لاک می تواند گاهی به پوسته نشدن ناخن ها کمک کند .مشکل فقط زمانی پیش می آید که بالاخره شما مجبور به پاک کردن  این لاک شوید . با پاک کردن لاک شما لایه  بالایی  پوست ناخن را نیز هم از بین می برید .
دوباره ناخن هایتان را محکم کنید .
خوشبختانه محافظت از ناخن ها خیلی آسان است .

  • تغذیه مناسب و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید .
  • هنگام استفاده از شوینده ها حتی مایع ظرفشویی حتما از دستکش استفاده کنید .
  • از ضدعفونی کننده های دست که پایه الکلی دارند استفاده نکنید .
  • ناخن های خود را کوتاه کنید تا سطح کمتری برای تماس با مواد شیمیای و یا آب داشته باشید .
  • تنها مکملی که می تواند به رشد سالم ناخن ها کمک کند بیوتین است .استرن می گوید .ناخن ها برای ترمیم به 6 ماه زمان نیاز دارند .پس عجله نکنید .
  • از کرم و یا روغن های پوست  برای پوست و ناخن های خشک استفاده کنید .هنگام چرب کردن دست ناخن ها را هم چرب کنید .این کرم ها از نفوذ آب به ناخن ها و ایجاد محیط مناسب برای رشد باکتری جلوگیری می کند .پس ناخن ها را چرب نگه دارید و اجازه دهید تا روغن کار خودش را بکند . روغن نارگیل و آرگان برای اینکار بسیار مناسب است .
  • لاک را برای تعطیلات نگه دارید اگر تمام روش های بالا را امتحان کردید ولی باز هم ناخن های شکننده دارید لاک زدن را مدتی کنار بگذارید .کمی به ناخن هایتان فرصت دهید تا شکل طبیعی خود را پیدا کنند . از آنجاییکه ناخن ها خیلی کند رشد می کنند شاید به 3 ماه استراحت نیاز داشته باشید !
    منبع : doctoroz.com

         ترجمه : دست سبز