برو اول

صحبت قبل از خواب با کودک

صحبت قبل از خواب با کودک

 حرف زدن با کودک هنگام خواب (pıllow talk)
برگرفته و ترجمه  از سایت پرنتز


حرف زدن با کودک هنگام خواب  کمک می کند تا کودک خواب خوبی داشته باشد .
خواب کودک نه تنها موضوع مورد توجه والدین بوده بلکه توجه محققان را هم به خود جلب کرده است .

بسیاری از مشکلاتی که والدین  از آنها به عنوان مشکلات خواب نام میبرند معمولا نتایج انتظارات غیر معمول و غیر واقعی والدین  می باشند.پیشنهادات نادرست بعضی از کتب هم بر همین اساس ارایه شده اند.
عدم همکاری کودک در اجرای برنامه تغذیه و خواب نشان دهنده غیرطبیعی بودن انتظارات ما و عدم تطبیق برنامه با نیازهای بیولوژیکی نوزادان است .

بعضی از اشتباهات رایجی که والدین نباید مرتکب شوند :

1- گریه کودک را نادیده نگیرید.
وقتی کودک گریه می کند ممکن است مریض باشد .در خطر باشد یا درد داشته باشد .بچه ها معمولا احساساتی هستند تا منطقی..آنها قادر به درک نادیده گرفتنشان از طرف شما هنگام گریه نیستند. حتی اگر نیت شما خیر باشد بی توجهی به کودک هنگام گریه باعث می شود تا آها احساس کنند بی پناه هستند ونتیجه تربیت کودکی نا شاد و مضطرب باشد .شما اگر به خواسته کودک پاسخ دهید او را لوس نمی کنید .کودکی لوس و بی ادب می شود گه در برابر عملی ثابت گاهی تشویق و گاهی تنبیه شود .
نوزادان بدون دلیل گریه نمی کنند یا گرسنه یا تشنه و یا ناراحت و مریض هستند .ما اگر قادر نباشیم دلیل گریه را بیابیم حداقل  می توانیم برای یافتن آن بکوشیم .مشکل هر چه که باشد پیداست کودک نمیتواند به تنهایی آن را حل کند و به کمک والدین محتاج است .اینکه بخواهیم کودک خود به خود آرام شود کاملا غیر منظقی است .پس پاسخ دادن به گریه کودک نه تنها در آرم کردن او موثر است بلکه مناسب ترین روش برای خواب کردن کودک است .

2- نگذارید کودک بیش از حد گریه کند .
بسیاری از کتب توصیه می کنند که کودک را رها کنید تا گریه کند و خود به خواب رود .غافل از اینکه در این شرایط کودک در کنار آموختن تنها خوابیدن می آموزد تا دیگر به والدینش اعتماد نکند .اینگونه کودکان در آینده اعتماد به نفس کافی نخواهند داشت و از لحاظ روحی نامتعادل و بی پناه خواهند بود.اگر شما فکر می کنید که کودک شما بی دلیل گریه می کند .سعی کنید استرس های روز او را کم کنید و تا زمانی که به خواب می رود در کناراو دراز بکشید.

3- انتظار نداشته باشید که نوزاد شما در تمام طول شب بخوابد .هرگونه آموزشی که در جهت خواباندن نوزاد در تمام طول شب باشد غیرطبیعی و خطرناک است . انتظار نداریم که نوزادان از الگوهای خواب بزرگسالان تبعیت کنند .نوزادان خواب سبک تری دارند و در چند نوبت می خوابند و بیدار می شوند ولی کودکان بزرگتر می توانند بدون آموزش تمام شب را آسوده بخوابند .

4- هرگز به کودک هیچ گونه دارویی ندهید .این داروها اثرات خطرناکی دارند و می توانند به سرعت کودک را وابسته کنند .

5- قبل از خواب تلویزیون تماشا نکنید .کودکان کاملا وارد دنیای فانتزی می شوند زیرا آنها قدرت تفکیک واقعیت و فانتزی را از هم ندارند .درنتیجه ممکن است کودک آرام به نظر برسد ولی دردرون مضطرب و نا آرام باشد.حتی برنامه هایی که شاد و آرام به نظر می رسند می توانند همین نتیجه را داشته باشند.

6- قبل ا زخواب با کودک بازیهای کامپیوتری نکنید .

7- قبل از خواب  دعوا یا جروبحث نکنید .پیش از خوابیدن نه با کودک و نه با کس دیگری در خانه دعوا نکنید .بچه ها موجودات  احساساتی هستند از اینرو بیشتر از بزرگسالان تحت تاثیر اتفاقات منفی قرار می گیرند .بزرگسالان ممکن است طولانی تر تحت تاثیر حوادث باشند ولی کودکان عمیق تر تحت تاثیر قرار می گیرند .اگر می بینید که که شما هر شب باید سر به رختخواب رفتن با کودک بحث کنید باید بدانید که بحث کردن بی نتیجه است .بهتر است دلیل کار اورا بیابید .آیا او به اندازه کافی خواب آلود نیست ؟ آیا شما عادت های خوب خواب را در کودک ایجاد نکرده اید؟

8- درست قبل از خواب به کود ک غذا ندهید .غذا برای هضم شدن نیاز به زمان دارد .در هنگام خواب دستگاه گوارش کند شده ویا حتی عمل هضم متوفقف مسی شود که نتیجه دل درد گاز و دل پیچه خواهد بود .البته باید بدانیم که غذاخوردن با شیر خورن نوزادان کاملا متفاوت است .زیرا شیر خوردن نوزاد را به خواب ترغیب می کند .پس نوزادان هر زمانی که نیاز داشتند باید تغذیه شوند.

9- کودک را به گونه ای تربیت نکنید که غذاخورن خود را حذف کند . زیرا کودک سالم هنگام  گرسنگی علامت هایی نشان می دهد .به کودک نگویید که غذا خوردن در طول شب کار بدی است .وقتی نوزاد شیر می خواهد بدن او نیاز به تغذیه دارد .محروم کردن نوزاد از تغذیه کار درستی نیست .
نوزادان باید هر یک تا سه ساعت تغذیه شوند .نوزادان به هنگام گرسنگی تشنگی ، خستگی ، ترس و محبت دلشان می خواهند که به سینه مادر نزدیک باشند .مدت شیر خوردن شاید کوتاه و شاید طولانی شود .دلیل هرچه که باشد نوزاد هرگز نباید از آن محروم شود .
نمی توان کودکان و نوزادان را در مورد خواب آموزش داد .نباید با آنها مثل حیوانات سیرک رفتار کرد .آنها نیاز ها و الگوهای خواب متفاوتی دارند .هردو به حس امنیت و رفتار درست والدین و الگوهای خواب نیازمندند.همه نوزادان یکسان نیستند اما شما نمی توانید مقدار شیر مورد نیاز او را حدس بزنید. نوزاد تنها زمانی خوب می خوابد که مقداری کافی از شیر مادر دریافت کرده باشد .بهترین روشی که در آن کودک بیشترین خواب را می کند زمانی است که نزدیک سینه مادر خوابیده باشد .