برو اول

تقویت نیروی اراده با 10 تمرین ساده

تقویت نیروی اراده با 10 تمرین ساده

آیا راهی برای تقویت نیروی اراده وجود دارد؟
این سوالی است که سالها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است .بعد از سالها تحقیق آنها به این نتیجه رسیده اند که نیروی اراده مانند یک ماهیچه است .از کار زیاد خسته می شود و احتیاج به غذا برای بازسازی دارد .
اگر این نیرو مثل ماهیچه عمل می کند آیا می توان آن را قوی تر کرد ؟
بعد از چند تحقیق ما جواب خود را یافتیم .با تمرین درست این نیرو نیز می تواند مانند دیگر ماهیچه ها تقویت گردد.
این تمرین ها و نتیجه گیری هرچند می تواند در کوتاه مدت سخت به نظر برسند ولی در نهایت ، با ممارست و در نظر گرفتن اهداف دراز مدت عملی هستند .

1- 10 دقیقه مدیتیشن 
مدیتیشن از همه موارد زیر سریع تر جواب  می دهد .با مدیتیشن شما مغز را تمرین می دهید تا تمرکز کند و از گمراه شدن در امان بماند .یک مطالعه نشان می دهد بعد از تنها 2 تا 3 روز تمرین مدیتیشن به مدت 10 دقیقه ، مغز قادر خواهد بود بهتر تمرکز کند و شما انرژی بیشترو استرس کمتری خواهید داشت .
با روزی 10 دقیقه مدیتیشن شروع کنید .( در مطلبی جداگانه به روش های مدیتیشن اشاره خواهیم کرد )

2- روی حالت نشستن و ایستادن خود کار کنید .
 محققان از گروهی از شرکت کنندگان خواستند تا روی حالت ایستادن خود کار کنند.به محض اینکه آنها در حالت خمیده مشاهده می شدند از آنها می خواستند که خیلی راست بنشینند و حالت خود را اصلاح کنند .این تمرین ساده به شکل قابل توجهی بازدهی افراد در دیگرآزمایش ها را بالا برد.
برای شروع به محض اینکه حس کردید حالت نشستن یا ایستادن شما خمیده است آن را اصلاح کنید .شاید به نظر ساده برسد ولی درست نشستن اراده نیاز دارد .هر بار که شما این کار را انجام می دهید به طور اساسی به ماهیچه اراده خود ورزش داده اید .

3- یادداشتی از غذاهایی که می خورید بردارید .
همین مطالعه نشان می دهد افرادی که غذاهای مصرفی خود را لیست می کنند اراده خود را تقویت کرده اند .اغلب ما از تمام چیزهای که می خوریم بی خبریم ، در نتیجه لیست گرفتن و تعقیب کردن مواد خوراکی که وارد بدن ما می شود اراده را تقویت می کند .لیست گرفتن ها و یادداشت هایی از نوع دیگر هم می تواندهمین تاثیر را داشته باشد ولی ما به شما توصیه می کنیم همین لیست را به خاطر تمام منافعش تهیه کنید .
برای شروع می توانید برنامه مناسبی در این زمینه روی گوشی خود نصب کنید .کافیست فقط 2 هفته لیست بگیرید بعد از این مدت شما توانایی مقاومت در برابر وسوسه ها را افزایش خواهید داد .

4- از دست دیگر خود استفاده کنید .
با همان روشی که در بالا انجام شد دانشمندان در یافتند که استفاده از دست مقابل باز هم یک حرکت اصلاحی است . استفاده دست همیشگی برای مغزشما عادی شده است  و شما برای استفاده دست مقابل به اراده مضاعف نیاز دارید .
برای شروع روزی یک ساعت از دست دیگر خود استفاده کنید .

5-   گفتار خود را اصلاح کنید .

یکی دیگر از آزمایش های انجام شده اصلاح گفتار طبیعی شخص است .برای مثال تغییر یا حذف بعضی از کلمه ها مثل قسم می تواند به شما کمک کند . این کار نیزبه اراده برای غلبه بر غریزه نیاز دارد .مهم نیست که چگونه گفتار خود را اصلاح کنید مهم این است که عادت های طبیعی گفتار را تغییر دهید .
برای شروع ، روزها و کلمات خاص را برای تغییر انتخاب کنید مانند دیگر تمرین ها دو هفته زمان برای انجام این امر اراده شما را تقویت خواهد کرد .

6- ضرب العجل های  شخصی تععین کنید . 
همه به یاد دارند که در دوران مدرسه برای خیلی از تکالیف و امتحان ها شب آخر یا روزهای آخر مطالعه می کردیم .به این طریق اراده شما تقویت میشد و شما در حالت بسیار خلاقانه قرار می گرفتید .محققان دریافته اند که با استفاده از این سیستم می توانید نیروی اراده خود را تقویت کنید .
برای شروع یکی از کارهایی را که باید انجام دهید انتخاب کنید .یک ضرب العجل برای آن تعیین کنید و مطمئن باشید که آن را انجام می دهید .کسانی که این روش را به مدت 2 هفته بکار برده اند نه تنها کارهای عقب مانده خود را انجام دادند بلکه برنامه غذایی درستی را انتخاب کردند ، بیشتر به ورزش پرداختند و سیگار و الکل را ترک کردند.

7- به مقدار پولی که خرج می کنید دقت کنید .
خیلی از ما همانطور که چیزهایی را که نمی خوریم تعقیب نمی کنیم ، از مقدار پولی که خرج می کنیم هم بی خبریم .حتی اگر شما خرج کردن را قطع هم نکنید ( که خود یک روش تقویت اراده است ) محققان ثابت کرده اند که تنها دقت کردن به مخارج می تواند به تقویت اراده شما کمک شایانی بکند .

8- یک گیره ورزشی مانند نمونه را در دست بگیرید و فشار دهید .
این کار را تا زمانی انجام دهید که خسته شوید .اگر قبلا این کار را کرده باشید می دانید که به نیروی زیادی نیاز دارید .و ممکن از بازوهای شما درد بگیرند .پس به اراده زیادی نیاز دارید تا این عمل را تکرار کنید. 
برای شروع از یکی از همین گیره ها شروع کنید و با هردست تا زمان خسته شدن ادامه دهید .اگر وقتی خسته شدید باز هم ادامه دهید عمل کرد شما در دیگر وظایف هم بهتر خواهد شد .

9- یک چیز وسوسه انگیز با خود حمل کنید  .
برای اینکه نشان دهید خیلی مصمم هستید به کمک حمل یک وسیله هوس انگیز به هوس هایی که در طول روز به سراغ شما می آید نه بگویید. تحقیقات نشان می دهد آن دسته از افرادی که در طول روز یک شکلات خیلی خوشمزه را با خود حمل می کردند نه تنها به هوس خوردن آن غلبه می کردند بلکه این افراد در زندگی روزمره هم نسبت به دیگر وسوسه ها مقاوم تر بودند.
برای شروع اول باید بیاموزید که چگونه در برابر هوس ها مقاومت کنید.این کار خیلی آسان نیست .یک چیز وسوسه انگیز را با خود حمل کنید .لازم نیست این کار را در تمام طول روز انجام دهید .فقط کافیست برای مدتی واقعا وسوسه شوید .با نه گفتن مدام به این هوس شما توانایی خود را برای مقاومت در برابر دیگر هوس ها بالا می برید .

10-  از تصمیمات اتوماتیک خود آگاه تر شوید .
آخرین تمرین ، آگاه بودن نسبت به تصمیمات روز می باشد .ما گاهی به قدری در افکار خود غرق هستیم که رفتارهایمان اتوماتیک می شود .این آگاهی قدرت اراده شما و تمرکز شما را بالا خواهد برد .
برای شروع سعی کنید رفتارهای اتوماتیک خود را بیابید و در مورد آنها از خود سوال کنید .مثلا چرا چای را با دو قند می خورم .به این طریق کنترل شما در در مورد رفتارهای اتوماتیک شما افزایش یافته و تمرکز شما زیادتر می شود.

نتیجه گیری 
نیروی اراده نیز مثل دیگر ماهیچه های بدن می تواند با تمرین درست تقویت شده ، قوی تر گردد.سعی نکنید تمام موارد بالا را یکجا انجام دهید .
این تمرینات باید تدریجی و متداوم باشند به شکلی که انگار برای مسابقه دو ماراتن آماده می شوید .پس از میان این تمرینات فعلا یکی را جهت افزودن به برنامه روزانه خود در نظر بگیرید .
ببینید کدام یک از این تمرینات برای هدف مورد نظر شما عملی تر و موثرتر است .آن را انتخاب کرده و قدم به قدم جلو بروید.
نویسنده : کولین روبرتسون 
ترجمه : دست سبز