برو اول

استرس خوب در برابر استرس بد!

استرس خوب در برابر استرس بد!

چگونه استرس را تبدیل به ابزاری مفید کنیم ؟ 

آیا تا به حال برای شما هم پیش آمده است که پروژه ای در دست داشته باشید و زمانی برای اتمام آن ولی به هیچ طریقی موفق به آغاز انجام آن نشوید . بعد دچار استرس بشوید وبه یکباره طلسم بشکند و شما مشغول انجام کاری بشوید که مدت هاست آن گوشه کنارها منتظر شما بوده است .
چرا ، شما قبل از اینکه کارها مشکل تر شود و استرس به سراغتان بیاید یعنی تا دقیقه نود کارتان را شروع نکرده بودید ؟
شاید این کار به دلیل وجود استرس باشد و در واقع آن استرس و نگرانی  خیلی هم بد نباشد .
وقتی در مورد استرس فکر می کنیم معمولا به مثابه موضوعی منفی با آن برخورد می کنیم .چیزی که باعث بی خوابی ، سردردهای شدید و انواع بیماریها می شود .اما استرس می تواند احساسی باشد که شما را به سمت رسیدن به اهدافتان هدایت کند .

استرس خوب چیست ؟
 زمانیکه یک حادثه در مغز و بدن پاسخ جنگ یا فرار را ایجاد می کند ، استرس اتفاق می افتد .در آغاز استرس می تواند توجه باعث توجه و تمرکز بیشتر شود . همان آدرنالینی که شما قبل از ارایه یک مطلب تجربه می کنید باعث می شود بتوانید به سخت ترین سوال ها هم پاسخ دهید .داستان های زیادی در مورد افرادی وجود دارد که در شرایط حساس و اورژانسی دارای قدرت سوپر قهرمانان شده اند و حتی قادر به جابجایی ماشین ها هم بوده اند .
استرس می تواند به بدن کمک هم بکند .مطالعه ای که در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد انجام شده است نشان می دهد که استرس  باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در طول جراحی ، درمان ، عفونت و حتی سرطان  میشود .
اما مقدار زیاد از هر چیز خوب هم می تواند بد باشد .اگرچه استرس در دوزهای کم مفید می باشد ولی زمانیکه مرتب اتفاق می افتد و تکرار می شود به بدن آسیب می زند .استرس دایم موجب بیماریهای قلبی ، مشکلات خواب ، افسردگی ، اضافه وزن و ناتوانی های ذهنی و شناختی شود .
کلید کنترل استرس داشتن استرس های خوب به اندازه کافی و نداشتن استرس بد به اندازه کافیست ! داشتن استرس تا حد خاصی باعث بالارفتن عملکرد در انسان می شود ولی وقتی به نقطه اوج می رسد موجب خستگی و بعد به تدریج  باعث بروز مشکلات وبیماری های مختلف می گردد .

یک کلینیک روانشناسی این 3 قدم را برای بالا بردن استرسی که توانایی فیزیکی و ذهنی را افزایش می دهد ، پیشنهاد می کند :

ورزش . ورزش اندورفین بدن را بالا می برد و باعث تحریک سیستم ایمنی می شود در نتیجه استرس بد کاهش می یابد .
دید مثبت خود را حفظ کنید . تحقیقات نشان می دهد افرادی که به زندگی با دیدی مثبت تر می نگرند کمتر از دیگران تحت تاثیر استرس منفی قرار می گیرند .
در هر دوره روی یک هدف تمرکز کنید . داشتن چند هدف همزمان باعث استرس بد می شود .داشتن یک وظیفه در یک دوره زمانی حس خوبی به شخص می دهد و از ایجاد حس غرق شدن در کارها جلوگیری می کند .
استرس مثل یک مهمان ناخوانده هراز گاهی به ما سر می زند ولی با آگاهی و شناخت آن و تشخیص استرس بد از خوب می توانیم تعادل را حفظ کنیم و از فواید آن بهره مند شویم .

نویسنده : دکترتام سالت .استاد دانشگاه پزشکی در ویلمار و نویسنده کتاب " فقط خوب باش " 
ترجمه : دست سبز