برو اول

چگونه استرس را کاهش دهیم ؟ با آن مقابله کنیم و یا از آن پیشگیری کنیم ؟( قسمت دوم )

چگونه استرس را کاهش دهیم ؟ با آن مقابله کنیم و یا از آن پیشگیری کنیم ؟( قسمت دوم )


استراتژی شماره 4 : موقعیت را تغییر دهید .

اگر نمی توانید از موقعیت استرس زا دوری کنید پس آن را تغییر دهید . این تغییر، شامل تغییر در نحوه ارتباط و عمل در زندگی روزمره است .

به جای سرکوب کردن احساساتتان آنها را بیان کنید .اگرکسی و یا چیزی شما را ناراحت می کند مثبت تر باشید و مشکلات خود را به شکل باز و شفاف بیان کنید .اگرشما امتحان  دارید و هم اتاقی پر حرف شما وارد اتاق شده است در همان آغاز به او بگویید که فقط 5 دقیقه زمان برای گفتگو دارید .اگر احساس خود را بیان نکنید ، رنجش ایجاد خواهد شد و استرس افزایش خواهد یافت.

برای توافق وسازش آماده باشید . اگر از کسی می خواهید رفتارش را تغییر دهد خود نیز باید همان کار را انجام دهید .اگر هر دو مایل باشید که کمی تغییر کنید در نهایت هردو شانس در کنارهم  شاد بودن را خواهید داشت .

زمان خود را بهتر کنترل کنید .برنامه ریزی ضعیف زمانی ، باعث ایجاد استرس زیاد می شود ..اما اگر برنامه ریزی کرده باشید و مطمئن باشید که انجام امور در توان شماست خواهید دید که آرام بودن و تمرکز کردن کار بسیار آسانیست .

استراتژی شماره 5 : خود را با محرک تنش زا تطبیق دهید .

هر بار که که شما به مسائل منفی می اندیشید بدن شما فرض می کند که شما در همان شرایط تنش زا حضور دارید و واکنش می دهد .با تغییر انتظارات  و نگرش خود به موقعیت های پراسترس کنترل احساسات خود را به دست بگیرید .

مشکلات را بازبینی کنید .سعی کنید مشکلات را از زاویه مثبت تری ببینید .برای مثال به جای ناراحت شدن در ترافیک آن را به عنوان فرصتی برای گوش دادن به یک برنامه  رادیویی و یا حتی استراحت کردن ببینید .

بزرگتر نگاه کنید .موقعیت های تنش زا را از بالا ببینید .از خود بپرسید در آینده و یا در مقیاس بزرگ این مسئله از چه اهمیتی برخوردار خواهد بود ؟ آیا ماه بعد یا سال بعد هم همین اندازه مهم خواهد بود ؟ آیا ارزش ناراحت شدن دارد ؟ اگر جواب نه است انرژی و تمرکز خود را جای دیگری بگذارید .

استانداردهای خود را تطبیق بدهید .کمال گرایی منبع اصلی استرس قابل پرهیز است . برنامه ریزی برای شکست را ( با کمال گرایی ) متوقف کنید .استانداردهای منطقی تنظیم کنید و سعی کنید به خوب بودن بسنده کنید .

استراتژی شماره 6 : چیزهایی را نمی توانید عوض کنید بپذیرید .

بسیاری از منابع استرس غیر قابل اجتناب هستند .شما قادر به تغییر و یا پرهیز از بعضی تنش زا ها از قبیل مرگ یک عزیز ، یک بیماری سخت و یا بحران جامعه نیستید .در اینگونه موارد بهترین راه مقابله با استرس پذیرفتن مسائل به همان شکل است .این پذیرش می تواند کمی سخت باشد ولی  در دراز مدت آسان تر از ایستادگی و یا مقاوت در برابر این امور است .

برای کنترل غیرقابل کنترل ها تلاش نکنید .بسیاری از چیزها از قبیل رفتار دیگران خارج از کنترل ما هستند .بهتر است به جای دچار استرس شدن از این مسائل روی چیزهایی که در کنترل ما هستند از قبیل روش انتخاب برخورد با مشکلات تمرکز کنیم .

به مسئله نگاه متفاوتی داشته باشید .وقتی با مشکلات بزرگی مواجه می شوید به آنها به عنوان فرصتی طلایی برای رشد شخصی نگاه کنید .اگر انتخاب های ضعیف خودتان باعث ایجاد شرایط استرس زا شده اند روی آنها دقیق شده و سعی کنید از اشتباهاتتان درس بگیرید .

بخشیدن را بیاموزید .این حقیقت را بپذیرید که ما در دنیای نابسنده ای زندگی می کنیم که مردم در آن مدام مرتکب اشتباهاتی می شوند .پس عصبانیت و مقاومت را کنار بگذارید .خودتان را با بخشش و حرکت به جلو از شر انرژی های منفی رها سازید .

استراتژی شماره 7 : برای تفریح و استراحت وقت بگذارید .

با وقت گذاشتن برای استراحت و تفریح می توانید راحت تر و بهتر با تنش زا های زندگی مقابله کنید .

یک جدول استرس زدایی درست کنید :

لیست کارهایی را که می توان برای رهایی از تنش و استرس انجام داد بنویسید .سعی کنید هر روز یکی از این فعالیت ها را انجام دهید حتی اگر حالتان خیلی خوب باشد .
پیاده روی کنید .

  • در طبیعت گردش کنید .
  • به یک دوست خوب زنگ بزنید .
  • یک مسابقه تنیس یا هر بازی راکتی راه بیاندازید.
  • روزنگار خود را یادداشت کنید .
  • یک حمام طولانی بروید .
  • شمع های معطر روشن کنید .
  • یک فنجان قهوه و یا چای گرم بنوشید .
  • با یک حیوان خانگی بازی کنید .
  • ماساژ بگیرید .
  • موسیقی گوش دهید .
  • کمدی تماشا کنید .
     

سعی کنید آنقدر در کارهای دنیوی غرق نشوید که خود را فراموش کنید .بیشتر از قبل مراقب خود باشید زیرا این یک ضرورت است .

زمانی را برای استراحت اختصاص دهید  .این زمان فاصله دادن به مسئولیت ها و شارژکردن دوباره باتری شماست .پس اجازه ندهید هیچ چیزی آن را از شما بگیرد .

هر روز یک کار مورد علاقه خود را انجام دهید .هر روز زمانی را برای انجام کارهایی که شما را واقعا شاد و سرحال می کند انجام دهید مثل پیانو زدن یا دوچرخه سواری .

شوخ طبعی خود را حفظ کنید .این به شما اجازه می دهد که به خودتان هم بخندید .عمل خندیدن به بدن شما کمک می کند به شکل های مختلف با استرس بجنگد .

استراتژی شماره 8 : سبک زندگی سالمی داشته باشید .

علاوه بر انجام ورزش به طور مرتب انتخاب های صحیح دیگری هم وجود دارند که می توانند مقاومت شما را به استرس افزایش  دهند .

رژیم غذایی سالمی داشته باشید .بدن هایی که خوب تغذیه می شوند بهتر با استرس مقابله می کنند پس در مورد چیزهایی که می خورید آگاه باشید .روز خود را با یک صبحانه صحیح و سالم آغاز کنید و با تغذیه متعادل و سالم در طول روز، انرژی خود رابالا نگه دارید و ذهن خود را پاک کنید .

کافئین و شکر را کم کنید .کافئین و شکر بالا انرژی را به طور موقت بالا نگه می دارد و ناگهان انرژی و حالت روحی را پایین می کشد .با کاهش قهوه ، نوشیدنی ها و شکلات ها و اسنک های شیرین احساس بهتری خواهید داشت و راحت تر خواهید خوابید .

از سیگار ، الکل و مواد مخدر دروی کنید .استفاده از این مواد ممکن است به طور موقت شما را آرام کند اما مطمئن باشید که این احساس فقط موقت است .روی مسائل و مشکلات را نپوشانید بلکه با آنها روبرو شوید .

به اندازه کافی بخوابید .خواب کافی نه تنها بدن بلکه ذهن شما را هم تغذیه می کند . احساس خستگی استرس شما را زیاد می کند .

یک چک لیست تهیه کنید . با پر کردن این چک لیست پیشرفت خود را ببینید و با روزهای پیش مقایسه کنید .

انتخاب های مثبت امروز من شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنج شنبه جمعه یادداشت 
با یک شنونده خوب روبرو صحبت کردن
تغییر موقعیت تنش زا با ابراز احساسات 
پذیرفتن استرس زا های غیر قابل تغییر
انجام یکی از امور کمک کننده به رهایی از استرس
نوشتن روزنگار استرس
پرهیز از استرس های غیر ضروری 
تطبیق با یک عامل استرس زا
پرهیز از سیگار یا الکل 

منبع : http://www.helpguide.org/misc/stress-management

ترجمه : دست سبز