برو اول

راهکارهایی ساده و طبیعی برای کنترل استرس و کاهش اضطراب

راهکارهایی ساده و طبیعی برای کنترل استرس و کاهش اضطراب

 چرا کنترل و مدیریت استرس مهم است ؟


کیف شما گمشده است ؟باتری ماشین تمام شده است .استرس چیزی است که ما هر روز با آن برخورد داریم .موضوع این است که آیا شما راهکارهایی برای مقابله با استرس دارید یا نه ؟
استرس غیر از تحت تاثیر قرار دادن روحیه شما عوارض دیگری هم دارد .تمام تنشی که به شما وارد می شود  به دلیل بالا رفتن هورمون کورتیزول د رطول نگرانی و حملات گرسنگی به شما و گرایش به غذاها ی چرب و شیرین  روی سایز شما هم تاثیر می گذارد .این کالری های اضافی معمولا در ناحیه شکم به عنوان چربی احشایی جمع می شوند و ارتباط نزدیکی با دیابت نوع 2 ، بیماریهای قلبی و سرطان های دستگاه گوارش دارند .چربی احشایی همچنین تولید کورتیزول را افزایش داده و این سیکل را مزمن می کند.
در ضمن استرس مزمن باعث ایجاد التهاب می شود و فرد را در معرض ابتلا به بیماریهای آرتریت ، سندرم روده تحریک پذیرو دیگر بیماریهای مزمن قرار می دهد.
ممکن است شما فکر کنید خوب حالا من باید چه کاری انجام دهم ؟ اول از همه نگران نباشید و این راهکارهای طبیعی را برای مبارزه با استرس  بکار بگیرید .

چگونه ذهن خود را استرس زدایی کنیم ؟

نگاه خود ار عوض کنید .
دکتر "راش " پروفسور روان درمانی کالج نیویورک می گوید .بعضی مردم چرخ و فلک را خیلی پر استرس می بینند و بعضی دیگر آن را سرگرم کننده .این مسئله تماما به رویکرد شما بستگی دارد. وجود استرس های کوچک  در زندگی خیلی هم بد نیست .زیرا این نوع استرس ها کارایی شما را افزایش می دهند .اما اگر قادر به تغییر در رویکرد خود نسبت به مسائل نیستید بهتر است به خود بگویید .خیلی خوب تو نگران هستی و لی راهی که می روی درست است .اخیرا یک مطالعه به این نتیجه رسیده است ، افرادی که قادرند افکار نگران کننده را شناسایی کرده و تشخیص دهند، پیشرفت قابل ملاحظه ای دردستیابی به آرامش درون  داشته اند .

مکان آرام خود را بیابید .
یک سخنرانی بزرگ دارید ؟ استرس تمام وجود شما را گرفته .دکتر لوسیر می گوید قبل از رفتن به سالن این کارها را انجام دهید ."چشم های خود را ببندید . در یک مکان آرام در یک حالت خیلی آرام قرار بگیرید .تمام ماهیچه ها را شل کنید .اول ا زانگشتان پا شروع کنید .روی تنفس خود تمرکز کنید .در هنگام بازدم تصور کنید که انقباض و فشار از روی ماهیچه ها برداشته می شود .حالا احساس بهتری دارید ؟ تبریک می گویم .شما در واقع یک نوع اسکن انجام داده اید .یک نوع تمرکز برای آگاهی یافتن ا زاینکه چگونه بدن استرس را حمل می کند .پس با این کار می توانید به شکل فیزیکی استرس را حذف کنید .تکنیک های کاهش استرس از قبیل تنفس عمیق و یوگا نیز می توانند به دور کردن نگرانی ها کمک کنند.حرکت محبوب ما در یوگا حرکت و پوزیشن کودک است .

چگونه ازبدن استرس زدایی کنیم ؟ 

از ماساژکمک بگیرید .
چند ماه از سال جدید هم گذشت و هنوز شما چند کیلو اضافه دارید و نمی توانید وزن کم کنید .افکار منفی راه به جایی نمی برند .بلافاصله از یک مرکز ماساژ وقت بگیرید . با توجه به مطالعاتی که در دانشگاهی در استرالیا انجام شده است ، پرستارانی که هفته ا ی دو بار ماساژ گرفته اند ، تنش آنها به شکل قابل توجهی پایین آمده است .

حرکت کنید.
اندورفین ترشح شده در هنگام ورزش باعث می شود که شما احساس فوق العاده ای داشته باشید .اثبات : داوطلبانی که در کلاسهای 3 ماهه کنترل استرس که شامل پیاده رو ی، دو و رقص بود ، ثبت نام کردند ، نه تنها ریسک ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی را کاهش دادند بلکه نگرانی و افسردگی را نیز از خود دور کردند .در کمین باشید به محض نزدیک شدن اضظراب ها پیاده روی را شروع کنید و یا برقصید .

زمانی برای چای نوشیدن اختصاص دهید .
ثابت شده است افرادی که چای می نوشند نسبت به کسانی که نوشیدنی های دیگر را جایگزین کرده اند سطح کورتیزول پایین تری  دارند .پیشنهاد ما این است : چای را دم کنید .بریزید .جرعه جرعه بنوشید ولی کیک و کلوچه را فراموش کنید !

نگهداری حیوانات 
تحقیقات نشان می دهد افرادی که از حیوانات مراقبت می کنند تغییرات ضربان قلب بالایی دارند و این یعنی در شرایط مختلف قلب آسانتر پاسخگو خواهد بود . این افراد همچنین فشار خون پایین تری دارند .حیوانات همراهان همیشگی و ثابت قدمی هستند که بدون قید و شرط با صاحبشان در ارتباطند .

چگونه روح خود را استرس زدایی کنیم ؟

روز نگار داشته باشید .
چرا هر زمان که استرس دارید از شما می خواهند احساسات خود را بنویسید ؟ نوشتن در مورد اتفاقات بد و برنامه هایی که برای انجام دارید ،سطح اضطراب شما را پایین می آورد.

با افراد شاد همنشین شوید .
شادی ما به افرادی که با آنها در تماسیم و به دوستان مثبت اندیش ما وابسته است .اگر اطرافیان شما انسانهای شادی باشند ، شادی شما هم 15 درصد افزایش می یابد.

نقاشی بکشید ، رنگ کنید و برقصید.
فعالیت های هنری استر س را کاهش می دهند زیرا با این روش شما برا ی بیا ن احساسات و اندیشه های خود فقط به کلمات بسنده نمی کنید بلکه قادرید به بخش خلاق ذهن دسترسی پیدا کنید و احساسات خود را بیان کنید .

موسیقی گوش کنید .
تحقیقات نشان می دهد که موسیقی می تواند استرس روانی را کاهش دهد .